Kimi hvem?

Foto: Mercedes AMG

Nyheder # 11 2024

Podiepladser i USA, Belgien og Frankrig. I Indianapolis er ”Month of May” skudt i gang. En ung dansker har sikret sig en plads som fabrikskører for Porsche. Og så faldt fars hammer hos Penske.

Årets første podie til Lundgaard
For tre år siden gjorde Christian Lundgaard sin entre i Indycar på den gamle Grand Prix-bane beliggende i inderkredsen af den verdenskendte oval, Indianapolis Motor Speedway. Det gjorde han så effektfuldt at det førte til en fuldtidskontrakt med RLL Racing fra 2022.
Siden da har banen været en af Christians favoritter. Således hentede han karrierens første podie her i ’22, første pole position sidste år, og igen i lørdags var han med helt fremme. Efter P2 i kvalifikationen sluttede østjyden på tredjepladsen i en løbslang duel med to af sportens største navne; den regerende mester Alex Palou og den tidligere mester Will Power. Christian Rasmussen sluttede P20.
Nu gælder det ”the big one”; Indy 500!

Dramatik på Spa
Nærmest som forventet blev det vildt og uforudsigeligt, da Spa-Francorchamps lørdag lagde asfalt til tredje afdeling af FIA World Endurance Championship (WEC). Men at et sekstimersløb skulle ende med at vare næsten otte er alligevel noget nyt. Årsag: løbsledelsen valgte ganske usædvanligt at genoptage løbet efter et længere stop grundet et stort uheld, på trods af tiden var udløbet.
Det forlængede løbet med yderligere 1.45 min. Til stor glæde for de ca. 80.000 tilskuere, men ærgrelse for nogle af aktørerne, især Ferrari der lå til en 1-2 sejr.
Nu blev det højst uventet til en sejr for et privatteam; Jota Porsche #12 med Will Stevens/Callum Ilott, foran den førende i mesterskabet Porsche #6. Som et plaster på såret til Ferrari, og til stor glæde for de mange danske tilskuere på Spa, gik tredjepladsen til Ferrari #50 med Nicklas Nielsen på holdet.
De øvrige danskere i Hypercar havde skiftende held. Mikkel Jensen og Peugeot #93 kom igen i top-10, Oliver Rasmussen nåede aldrig i Jota Porsche #38 før den udgik efter et crash, og Michael Christensen havde et af sine sjældne uheld og udgik med Porsche #5.
Til gengæld høstede de tre danskere i GT alle points; bedst gik det for Michelle Gatting (P5), mens Marco Sørensen og Mikkel O sluttede hhv. P8 og P9 med deres respektive hold.

Next Stop Le Mans!

Vesti stempler ind
Frederik Vesti stemplede for alvor ind i langdistancerace, da han sammen med holdkammeraterne i Cool-Racing forrige weekend sluttede på andenpladsen i anden afdeling af ELMS LMP2, der blev kørt på Paul Ricard-banen i Frankrig. Denne uge tester Mercedes-junior køreren i det elektriske verdensmesterskab Formel E (som første dansker), og har også testet GT3 for AMG.

Kommentar
Frederik Vesti har i flere år været Danmarks bedste bud på en ny F1-kører. Talent, indstilling og resultater har til fulde berettiget til det. Desværre har F1 udviklet sig til at være en ”closed shop” hvad angår både nye kørere og teams. Ikke at forglemme, han er stadig reservekører i F1 for Mercedes og McLaren, og en chance kan opstå pludselig – ud af det blå.Problemet for Frederik hedder Kimi Antonelli, en blot 17-årig Italiener. Men hvem er dette vidunderbarn? Læs mere nedenfor.

Noter

  • Bastian Buus har underskrevet en flerårig aftale som fabrikskører for Porsche. Dermed er den 20-årige Koldingenser gået fra gokart til fabrikskører på kun fire år; en imponerende bedrift.
  • Øverste chef for Penske Racing Tim Cindric, hans næstkommanderende samt Power og Newgardens race-engineers har alle fået to dages løbskarantæne (incl. Indy 500) som straf for deres rolle sagen om snyd hos Penske i IndyCar. Uden løn, må man formode; The Captain har talt.
  • Formel 1 vender tilbage til Europa den kommende weekend; nærmere betegnet Imola. Herefter følger løb i Monaco og Canada i hurtig rækkefølge.
  • Tirsdag 14. maj starter den officielle træning forud for dette års udgave af Indy 500, og pågår ugen ud til lørdag, hvor der er første Qualifying. Søndag er Pole Day for de 12 hurtigste, og Last Chance for de langsomste. Løbet køres 26. maj.
  • Seneste F2-kører til at søge mod Indycar i stedet for F1 er den regerende mester Théo Pourchaire, der har skrevet kontrakt med Arrow McLaren for resten af sæsonen.
  • DASUs sportschef Jacob Nørtoft tiltræder en stilling som kartingansvarlig i FIA. Dermed bliver han den højest placerede dansker i FIA nogensinde. Stort tillykke herfra!

Ugens special

Den næste Verstappen?
Et af de største samtalepunkter underMiamis Grand Prix gjaldt ikke selve løbet, men i stedet en 17-årig italiener ved navn Andrea Kimi Antonelli. Antonelli er til daglig at finde i F2, hvor han netop har startet sin rookie-sæson.

Interessen skyldes to personer: Max Verstappen og Gwen Lagrue. Førstnævnte er selvfølgelig sportens nuværende superstjerne; sidstnævnte er chef for Mercedes’ Junior Program, og dermed ansvarlig for at finde den næste verdensmester til Toto Wolff. Og det mener han man har fundet i Kimi Antonelli.

Historien går Mercedes for små ti år siden fravalgte Max Verstappen da man syntes han var for ung. Hollænderen blev så fisket op af Red Bull som 16-årig, og resten er historie. Det har formentlig givet Wolff søvnløse nætter, og gjort ham opsat på ikke at lade det næste ”Wunderkind” undslippe.  

Når man ser på Antonellis c.v. er det let at forstå begejstringen. I 2020 vandt han EM i karting; en bedrift han gentog året efter. Første år i bil (2022) resulterede i et italiensk og tysk mesterskab i Formel 4, samt en sejr i FIA’s Motorsport Games for F4. I 2023 vandt han uden besvær Formula Regional Europe i første forsøg.

Han har siden 2019 været en del af Mercedes Junior Program, og her er man så overbeviste om hans evner at man har valgt helt at springe F3 over og sætte ham direkte ind i F2 i år. Samtidig har man indledt et intensivt F1 testprogram (det må man godt, bare bilen er mindst to år gammel).  

I Miami forlød det at Mercedes måske ville sætte ham i en F1-bil allerede i år. Antonelli har point nok til en Superlicens, men han fylder først 18 år i slutningen af august; et krav. Det gælder formentlig ikke en plads i fabriksteamet, men et sæde hos Williams kunne være en mulighed hvis Logan Sargeant ikke kører sæsonen færdig.

Italien har ikke haft en Verdensmester i F1 siden Alberto Ascari i 1953, men i Antonelli har man måske den største chance siden dengang. Som det er normen nu om dage, er også Kimi Antonelli ud af en motorsportsfamilie. Hans far Marco driver teamet AKM Motorsport, og har selv haft en rimelig succesfuld karriere i GT-biler.

Og ja, Marco var stor fan af Kimi Raikkonen i 2006!

Læs mere om driver development på https://bbn-consult.dk/driver-development/ (obs: skrevet i 2023; flere ting er ændret siden).