Nyheder # 6 2024
Der er tre uger til Indys berømte Month of May, men forberedelserne er allerede i fuld gang. Frederik Vesti debuterer i LMP2, og i F1 fortsætter Max Verstappen sin dominans. Fernando Alonso er nok engang kontroversiel.
Motorsportens danske Generation X vinkede farvel til Janteloven, læs hvordan nedenfor.
Indy Open Test
Onsdag var hele INDYCAR-feltet i aktion på Indianapolis Motor Speedway til en fri test, som forberedelse til The Month of May, der jo når sit klimaks med årets udgave af Indy 500 26. maj. Christian Lundgaard og Christian Rasmussen var med, og især for sidstnævnte har det været en travl tid. Som rookie skulle han gennemgå det obligatoriske program for nye kørere, og før det overhovedet kom på tale, deltog han også i en såkaldt ”rookie orientation test” der blev afviklet på Texas Motor Speedway. Rasmussen klarede begge dele med bravur.
Før Indy er der dog lige et par afdelinger af mesterskabet der skal afvikles; først Grand Prix of Long Beach 21. april.
Sæsonstart ELMS
Den kommende weekend er der sæsonstart i European Le Mans Series (ELMS). Det sker søndag på banen i Barcelona, og selv om det ikke er officielt FIA-mesterskab anses ELMS normalt for Europamesterskabet i langdistanceløb. Hypercar er ikke en del af ELMS, men til gengæld er der hele 22 LMP2-prototyper, der suppleres med LMP3 og GT3.
I et stort felt med 43 biler finder man otte danskere, her i blandt en yderst interessant debut i LMP2 til Mercedes F1-reserve Frederik Vesti. De øvrige nordboer er David Heinemeier Hansson, Malthe Jakobsen, Nicklas Nielsen, Johnny Laursen, Conrad Laursen, Michelle Gatting og Michael Jensen.
Løbet, der varer 4 timer, kan følges på mesterskabets hjemmeside samt TV-kanalen MotorVision fra søndag kl. 11.30.
Ugens kommentar
To Brake or not to Brake – that’s the question!
Stod man tidligt op og fulgte det australske Grand Prix for et par uger siden vil man huske den dramatiske afslutning, hvor Mercedes-køreren George Russell havde et monsteruheld på næstsidste omgang.
I første omgang så det ud som om briten havde oversatset i forsøget på at overhale Fernando Alonso, der lå lige foran i sin Aston Martin.
Men efterfølgende begyndte der at vise sig et lidt andet billede. FIA tjekkede dataudskriften fra spanierens bil, og den afslørede han på uheldstidspunktet bremsede ca. 100 m tidligere end normalt på den del af banen hvor uheldet sket, hvilket tilsyneladende overraskede Russell så meget at han mistede kontrollen.
Ingen sagde det direkte, heller ikke Russell, men rundt i krogene blev ordet ”brake-test” hvisket. En brake-test er betegnelsen for en manøvre hvor en kører pludselige bremser på et unormalt sted for at bringe en bagved kørende ud af balance; en potentielt farlig og usportslig kørsel.
Alonso benægtede selvfølgelig (det kunne han aldrig finde på!), og FIA lod tvivlen komme ham til gode og nøjedes med en tidsstraf. Blandt de øvrige kørere var meningerne efterfølgende delte; Nico Hülkenberg var åbent kritisk, mens andre mente det blot er en del af spillet.Typisk for Alonso svarede han igen med en fremragende præstation i Japans GP sidste weekend.
Ugens special
Generation X – farvel til Janteloven
X er den internationalt anerkendte betegnelse for personer født i perioden 1965 – 80, og som nu derfor er i alderen 45 – 60 år. I en motorsport sammenhæng er det den generation hvor dansk motorsport for alvor markerede sig internationalt; fra 1980’erne.
Der var også danske stjerne tidligere, men de var få og der var langt imellem. Ikke desto mindre gødede navne som Tom Belsø, Jens Winther, Thorkild Thyrring, Jac Nellemann og Ole Vejlund jorden for den første bølge af det man roligt kan kalde Det Danske Motorsports mirakel.
I den følgende gennemgang af generation X har jeg dog tilladt mig at udvide perioden til at starte omkring 1960 for at få et samlet billede. Af naturlige årsager omhandler listen, ligesom de kommende for Y og Z, næsten udelukkende banekørere; X indeholder dog også en enkelt rallykører.
Den første af de kommende super-generationer kom fra den samme landsdel. John Nielsen, Kurt Thiim og Kris Nissen fik alle deres motorsportsopdragelse på Vojens Gokart Bane, etableret af legendariske Nic Wolf i 1963. Banen er en af Danmarks ældste og dens betydning, som de øvrige gokart-baner i landet, har været helt afgørende for generationer af danske kørere.
For de tre sønderjyske musketerer var det helt naturlige første skridt ud i verden at orientere sig sydpå til den store nabo, Tyskland. Det skete med manér, idet de alle tre vandt prestigefyldte tyske mesterskaber der blev springbræt til en professionel karriere.
- John Nielsen. Tysk mester F3 1982. Tysk mester Super Vee 1979-81, og del af VW’s F1-projekt der desværre faldt til jorden. Løbsvinder i F3000, men skiftede til sportsvogns-racing og vandt som første dansker 24-timers løbet på Le Mans i 1990, samt Daytona 24-hours 1988, begge for Jaguar. ”Super John” nåede at være fabrikskører for VW, Jaguar og McLaren.
- Kris Nissen. Tysk mester F3 1986. Testede F1 for Zakspeed og Sauber men nogen debut blev det ikke til, og han skiftede til sportsvognsrace og DTM. En ulykke i Japan 1988 havde nær kostet ham livet, men nåede siden helt til tops som chef for VW Motorsport i en årrække.
- Kurt Thiim. Tysk mester F3 1984. Mester DTM 1986, i alt 19 DTM sejre i perioden 1986-95 til ”Dansky”, der fik en enkelt start på Le Mans. Det blev også til en F1-test for Tyrrell, dog kun i forhold til det nationale britiske F1-mesterskab (det havde man faktisk dengang!).
John, Kris og Kurt fik i halvfemserne ….. Læs resten af artiklen, klik på https://bbn-consult.dk/generation-x-farvel-til-janteloven/
:
- info@bbn-consult.dk
- +45 5385 6784