Nyheder # 7 2024
Dansk bilsport præsterede igen eminent sidste weekend i Barcelona. Er Malthe Jakobsen allerede den næste danske superstjerne? Den kommende weekend bliver travl, med F1, WEC, IMSA og IndyCar. Så aflys alle andre aftaler!
Danskerfest i Barcelona
Første afdeling af årets European Le Mans Series (ELMS)blev afviklet den forgangne weekend på Grand Prix-banen i Barcelona. Og det blev en ny manifestation af dansk bilsports fornemme niveau.
Generalklassementet blev vundet af Malthe Jakobsen og hans holdkammerater hos Cool Racing Lorenzo/Miyata. Her fik Frederik Vesti sin debut i endurance-racing, men et uheld for en af hans medkører satte desværre holdt bagud i den samlede stilling.
I GT3 vandt det rent danske hold Formula Racing med Johnny & Conrad Laursen, suppleret med Ferrari fabrikskører Nicklas Nielsen, en fornem sejr. Her havde Michelle Gatting og Iron Dames uheld og måtte udgå med teknisk defekt.
For at gøre weekenden fuldkommen vandt danske High Class Racing med Jens Reno Møller LMP3-klassen i første afdeling af Le Mans Cup, der blev kørt lørdag.
Noter
Næste weekend bliver fyldt med bilsport:
- WEC på Imola. Køres søndag, bliver det første danske sejr i Hypercar? Optakt følger.
- F1 i Shanghai. Kan Haas og Kevin Magnussen fortsætte den lovende sæsonstart?
- Søndag køres anden afdeling af IndyCar med 2 x Christian. Det sker søndag i Long Beach.
- Forinden køres lørdag på samme bane afdeling af IMSA Weathertech Sportscar Championship.
Ugens special – Malthe Jakobsen
Den ansete engelske motorsportskommentator Mark Hughes, fra det lige så ansete fagblad Motor Sport Magazine, skrev i sidste uge en opsigtsvækkende artikel, hvori han i fuld alvor foreslog Red Bull at give Malthe Jakobsen chancen i F1! Det sker nok ikke, men er ikke desto mindre et klart bevis på at det ikke kun er i Danmark man har fået øjnene op for den 20-årige Thybos ekstraordinære kvaliteter.
Malthe er et produkt af den danske kartingskole hvor han vandt DM for juniorer i 2017. Året efter gik det løs i Formel 4, og som første dansker deltog han, så snart han var gammel nok, i South East Asia F4 Championship, der foregik omkring Sepang-banen i Malaysia. Forskrækkede sin mor (og os andre) ved at vende hjem fra en afdeling i 2019 med skrabemærker på hjelmen efter en tur på hovedet, men det afskar ham ikke fra senere på året at vinde DM i F4.
I Corona året 2020 fik den nu 16-årige dansker debut i ELMS (LMP3), og kronede dette med mesterskabet i 2022, hvor han bl.a. præsterede seks pole positions ud af seks mulige. Her blev det også til en sensationel sejr på Sebring, samt andenpladsen i Daytona 24 Hours, ligeledes i LMP3.
I 2023 gjaldt det så LMP2, hvor han med sine 19 år og nogle måneder blev den hidtil yngste dansker på Le Mans. Her kom også de første sejre i ELMS og samlet andenplads i LMP2 Pro/Am.
Formen forud for denne sæson blev pudset af ved at vinde samme kategori i Asian Le Mans Series, og sidste søndag så karrierens største sejr ved at vinde Pro-klassen (og generelt) i åbningsløbet på Circuit de Barcelona-Catalunia.
I 2023 blev Malthe Jakobsen tillige udnævnt til officiel reserve og juniorkører for Peugeot i WEC Hypercar. Når mesterskabet afvikler tredje afdeling på Spa 11. maj er to af Peugeots faste kørere (Jean-Eric Vergne og Stoffel Vandoorne) optaget af en afdeling af Formula E samme weekend. Som dansker krydser man derfor fingre for at Peugeot vælger at give debut til Thyboen ved dette løb; måske endda i samme bil som Mikkel Jensen.
De kan roligt gøre det; Malthe er klar!
Sidste uge bragte vi her første afsnit af historien om dansk bilsports Generation X. Her følger andet afsnit:
… de tre hurtige sønderjyder fik i halvfemserne konkurrence fra andre danskere, hvoraf to skulle vise sig at opnå endnu mere succes mens den tredje blev stoppet da det så allermest lyst ud. Det drejer sig naturligvis om Tom Kristensen, Jan Magnussen og Jason Watt. De fleste racefans er stadig bekendt med de imponerende resultater:
- Tom Kristensen. Kongen over dem alle, ”Mr. Le Mans” har skrevet historie med sine ni sejre i 24-timers klassikeren. En rekord der formentlig aldrig vil blive overgået. Læg hertil seks sejre i Sebring 12 Hours (også rekord), tysk F3-mester 1991, japansk F3-mester 1993, løbssejre i F3000, DTM og BTCC samt verdensmester FIA WEC 2013. Udfylder i dag adskillige ambassadørroller og virker som ekspertkommentator for Viasat og Eurosport.
- Jan Magnussen. Af mange anset som det største naturtalent dansk bilsport har fostret. Vandt VM i gokart hele tre gange, og det prestigefyldte britiske F3-mesterskab med rekord antal sejre i 1994. Debut i F1 for McLaren i 1995 (et enkelt løb), og deltagelse i 24 Grand Prix for Stewart 1997 – 98. Ofret da Jackie Stewart i 1998 skulle finde en syndebuk for manglende resultater, men fik senere en lang og glorværdig karriere i amerikansk motorsport og ikke mindst på Le Mans, hvor det blev til fire klassesejre. Stadig aktiv.
- Jason Watt. Vinder Formel Opel Eurocup 1995. Efter en fremragende sæson i FIA F3000 Championship 1999 med Team Den Blå Avis, stod Jason foran sit livs chance: F1-test for Williams. Så skete tragedien: en udramatisk foto-shoot på motorcykel for et MC-magasin endte helt galt, og sendte ham permanent lammet i kørestol resten af livet. På trods heraf et dansk mesterskab i DTC 2002 i en bil med specialbygget håndkontrol.
I samme årgang finder vi den eneste rallykører på listen. Henrik Lundgaard scorede 1997 som første og eneste dansker nogensinde point til FIA World Rally Championship, og vandt siden EM i 2000.
Med starten af det nye årtusinde kom nye navne til, og fuldførte billedet af Generation X. Mest kendt er
- Nicolas Kiesa. Fik som blot tredje dansker gennem tiden debut i F1, da han i 2003 deltog i sæsonens fem sidste løb for Minardi. Forinden havde Københavneren vundet det britiske Formel Ford-mesterskab 1999, efterfulgt af løbssejre i F3 og F3000. De fem F1-løb i 2003 blev fulgt op af syv starter som fredags-tester for Jordan i 2005, inden det blev til et enkelt Le Mans i 2006. Virker nu som fast ekspertkommentator ved Viasats Formel 1 transmissioner.
Af samme generation som Kiesa kan nævnes Kristian Kolby (engelsk Formel Ford-mester 1998), Ronnie Bremer (første dansker i Champ Car-serien i USA, forløberen for IndyCar), Allan Simonsen (der på tragisk vis mistede livet på Le Mans i 2013) samt Casper Elgaard der foruden en succesfuld karriere i DTC tillige vandt klassesejr på Le Mans 2009 (sammen med bl.a. Kristian Poulsen).
X var generationen der endegyldigt brød med den danske Jantelov, og beviste at det både var tilladt og muligt at have store ambitioner selv om man kom fra et lille land, og ikke havde store penge i baghånden. Den indstilling har siden præget de efterfølgende generationer.
Læs hele artiklen, klik på https://bbn-consult.dk/generation-x-farvel-til-janteloven/