Generation X – farvel til Janteloven

X er den internationalt anerkendte betegnelse for personer født i perioden ca.1965 – 80, og som nu derfor er i alderen 45 – 60 år. I en motorsport sammenhæng er det den generation hvor dansk motorsport for alvor markerede sig internationalt; fra 1980’erne.

Der var også danske stjerne tidligere, men de var få og der var langt imellem. Ikke desto mindre gødede navne som Tom Belsø, Jens Winther, Thorkild Thyrring, Jac Nellemann og Ole Vejlund jorden for den første bølge af det man roligt kan kalde Det Danske Motorsportsmirakel.

I den følgende gennemgang af generation X har jeg dog tilladt mig at udvide perioden til at starte omkring 1960 for at få et samlet billede. Af naturlige årsager omhandler listen, ligesom de kommende for Y og Z, næsten udelukkende banekørere; X indeholder dog også en enkelt rallykører.

Den første af de kommende super generationer kom fra den samme landsdel. John Nielsen, Kurt Thiim og Kris Nissen fik alle deres motorsportsopdragelse på Vojens Gokart Bane, etableret af legendariske Nic Wolf i 1963. Banen er en af Danmarks ældste og dens betydning, som de øvrige gokart-baner i landet, har været helt afgørende.

Efter endt ”grundskole” i DK var det helt naturlige første skridt ud i verden for de tre sønderjyske musketerer at orientere sig sydpå til den store nabo, Tyskland. Det skete med manér, idet de alle tre vandt prestigefyldte tyske mesterskaber der blev springbræt til en professionel karriere.

  • John Nielsen. Tysk mester F3 1982. Tysk mester Super Vee 1979-81, og del af VW’s F1-projekt der desværre faldt til jorden. Løbsvinder i F3000, men skiftede til sportsvogns-racing og vandt som første dansker 24-timers løbet på Le Mans i 1990, samt Daytona 24-hours 1988, begge for Jaguar. ”Super John” nåede at være fabrikskører for VW, Jaguar og McLaren.
  • Kris Nissen. Tysk mester F3 1986. Testede F1 for Zakspeed og Sauber men nogen debut blev det ikke til, og han skiftede til sportsvognsrace og DTM. En ulykke i Japan 1988 havde nær kostet ham livet, men nåede siden helt til tops som chef for VW Motorsport i en årrække.
  • Kurt Thiim. Tysk mester F3 1984. Mester DTM 1986, i alt 19 DTM sejre i perioden 1986-95 til ”Dansky”, der fik en enkelt start på Le Mans. Det blev også til en F1-test for Tyrrell, dog kun i forhold til det nationale britiske F1-mesterskab (det havde man faktisk dengang!).

De tre hurtige sønderjyder fik i halvfemserne konkurrence fra andre danskere, hvoraf to skulle vise sig at opnå endnu mere succes mens den tredje blev stoppet da det så allermest lyst ud. Det drejer sig naturligvis om Tom Kristensen, Jan Magnussen og Jason Watt.  De fleste racefans er stadig bekendt med de imponerende resultater:

  • Tom Kristensen. Kongen over dem alle, ”Mr. Le Mans” har skrevet historie med sine ni sejre i 24-timers klassikeren. En rekord der formentlig aldrig vil blive overgået. Læg hertil seks sejre i Sebring 12 Hours (også rekord), tysk F3-mester 1991, japansk F3-mester 1993, løbssejre i F3000, DTM og BTCC samt verdensmester FIA WEC 2013. Udfylder i dag adskillige ambassadørroller og virker som ekspertkommentator for Viasat og Eurosport.
  • Jan Magnussen. Af mange anset som det største naturtalent dansk bilsport har fostret. Vandt VM i gokart hele tre gange, og det prestigefyldte britiske F3-mesterskab med rekord antal sejre i 1994. Debut i F1 for McLaren i 1995 (et enkelt løb), og deltagelse i 24 Grand Prix for Stewart 1997 – 98. Ofret da Jackie Stewart i 1998 skulle finde en syndebuk for manglende resultater, men fik senere en lang og glorværdig karriere i amerikansk motorsport og ikke mindst på Le Mans, hvor det blev til fire klassesejre. Stadig aktiv.
  • Jason Watt. Vinder Formel Opel Eurocup 1995.  Efter en fremragende sæson i FIA F3000 Championship 1999 med Team Den Blå Avis, stod Jason foran sit livs chance: F1-test for Williams. Så skete tragedien: en udramatisk foto-shoot på motorcykel for et MC-magasin endte helt galt, og sendte ham permanent lammet i kørestol resten af livet. På trods heraf et dansk mesterskab i DTC 2002 i en bil med specialbygget håndkontrol.

I samme årgang finder vi den eneste rallykører på listen. Henrik Lundgaard scorede 1997 som første og eneste dansker nogensinde point til FIA World Rally Championship, og vandt siden EM i 2000.

Med starten af det nye årtusinde kom nye navne til, og fuldførte billedet af Generation X. Mest kendt er

  • Nicolas Kiesa. Fik som blot tredje dansker gennem tiden debut i F1, da han i 2003 deltog i sæsonens fem sidste løb for Minardi. Forinden havde Københavneren vundet det britiske Formel Ford-mesterskab 1999, efterfulgt af løbssejre i F3 og F3000. De fem F1-løb i 2003 blev fulgt op af syv starter som fredags-tester for Jordan i 2005, inden det blev til et enkelt Le Mans i 2006. Virker nu som fast ekspertkommentator ved Viasats Formel 1 transmissioner.

Af samme generation som Kiesa kan nævnes Kristian Kolby (engelsk Formel Ford-mester 1998), Ronnie Bremer (første dansker i Champ Car-serien i USA, forløberen for IndyCar), Allan Simonsen (der på tragisk vis mistede livet på Le Mans i 2013) samt Casper Elgaard der foruden en succesfuld karriere i DTC tillige vandt Le Mans 2009 (sammen med bl.a. Kristian Poulsen).

X var generationen der endegyldigt brød med den danske Jantelov, og beviste at det både var tilladt og muligt at have store ambitioner selv om man kom fra et lille land, og ikke havde store penge i baghånden. Den indstilling har siden præget de efterfølgende generationer.

I Podcasten ”Det Ternede Flag” (https://www.dasu.dk/podcast-det-ternede-flag/) kan man i øvrigt finde afsnit med flere af de ovennævnte kørere.

.