VM i langdistance i kæmpe comeback

FIA World Endurance Championship (WEC) er verdens højest rangerende mesterskab for sportsvogne og prototyper, hvor der køres om det officielle VM for både kørere og bilfabrikker.

Ferrari 499 P Ferrari Media

Mesterskabet består i 2024 af otte afdelinger, hvor det absolutte højdepunkt selvfølgelig er det klassiske 24-timers løb på Le Mans i juni.

Historik
WEC i sin nuværende udgave blev igangsat til sæsonen 2012, efter at have ligget i dvale siden 1990. Det skete efter det internationale bilsportsforbund (FIA) og arrangørerne af Le Mans, Automobile Club de l’Ouest (ACO) indgik en aftale. Le Mans er det suverænt mest betydende langdistanceløb i verden, men under Max Moselys tid som Præsident for FIA var parterne nærmest ikke på talefod. Det ændrede sig da Jean Todt kom til, og man fandt en løsning der tilgodeså begge parter. Onde tunger påstår det var Moselys gode ven Bernie Ecclestone der trak i trådene; han ønskede ingen konkurrerende mesterskaber til VM i Formel 1!

Genfødsel
Da WEC blev genfødt skete det med to hovedkategorier, der hver igen var opdelt i to underkategorier. LMP1 og LMP2 for prototyper, og GTE Pro og GTE Am for sportsvogne. LMP1 og GTE Pro var tiltænkt bilfabrikker og professionelle kørere, mens LMP2 og GTE Am var for privatteams og amatørkørere.  

Audi og Toyota lagde ud med at lægge arm i topklassen LMP1, og i 2015 sluttede Porsche sig til de to. LMP1-bilerne var fra starten hybridbiler med omkring 750 hk og firehjulstræk. Udviklings- og driftsomkostninger var enorme, og efter først Audi havde trukket sig efter 2016 fulgte Porsche trop året efter, så der nu kun var Toyota tilbage med fabriksteam.

I GTE stod kampen primært mellem Ferrari, Porsche og Aston Martin. Klassen kulminerede i den såkaldte ”super-season” 2018-19; mesterskabet hvor der indgik to Le Mans klassikere. Foruden de tre nævnte mærker deltog også BMW, Ford og Corvette (kun Le Mans). De tre sidstnævnte forsvandt en for en, og da Aston også trak sig inden 2023 var kun Porsche og Ferrari tilbage i Pro.

Ny æra med samarbejde
FIA og ACO havde længe arbejdet med planer om at erstatte LMP-klasserne med et nyt koncept: Hypercar. I dette arbejde inddrog man også IMSA (International Motor Sport Association), der stod for det amerikanske sportsvognsmesterskab (WeatherTech Sportscar Championship). Målet var at skabe et teknisk reglement der kunne bruges overalt, og det lykkedes faktisk. Efter planen skulle det ske fra sæson 2020, men som bekendt kom der noget i vejen: Covid.

Kategorien blev godt nok indført med et års forsinkelse, men kun Toyota kom med biler efter det nye regelsæt. Det samme var tilfældet i 2022, så spændingen i toppen af WEC var til at overse. Til gengæld bød de to år på racing af høj kvalitet i især LMP2 og GTE Pro.

2023 blev skelsættende
Men i 2023 begyndte der at ske noget i Hypercar. Toyota fik selskab af prototyper fra Ferrari, Porsche, Peugeot og Cadillac, og for første gang i mange år var der nu reel kamp om løbssejre og mesterskaber i toppen af WEC. I den kommende sæson får ovennævnte så selskab af racere fra Lamborghini, BMW og Isotta Fraschini. Flere meldes på vej, bl.a. Aston Martin.

GTE-klasserne var i perioden under afvikling, og fra 2023 erstattes de helt af biler bygget efter GT3 reglementet. Det har betydet at der også her er strømmet til med nye bilmærker, som vil være med til starten på en ny epoke også blandt sportsvognsrace. Således har hele otte bilmærker meldt deres deltagelse til indeværende sæson: Ford, GM, Toyota (Lexus), Lamborghini, Aston Martin, Porsche, McLaren og Ferrari.

2024 bliver fantastisk!
Den kommende sæson byder således på det mest alsidige og uforudsigelige felt i mange år; ja måske nogen sinde. 37 biler deltager i hele WEC, 19 i Hypercar og 18 i GT3.
Sæsonen vil naturligvis blive intensivt dækket af denne side samt Eurosport/Discovery+.

Foto: Ferrari Media