Historien om IndyCar

IndyCars historie

Den stærkt øgede interesse for IndyCar i Danmark er forståelig. Hvem ved, måske er der tre danskere til start i den amerikanske Kongeklasse næste år; en vild tanke.
Men hvad er historien bag IndyCar, hvem står bag den og hvad har fremtiden at byde på? BBN Consult har gravet lidt.

IndyCar er i dag et internationalt mesterskab med kørere fra et dusin lande

Starten
Det første organiserede motorløb i USA fandt sted helt tilbage i 1902, men det første race der med nogen ret kunne kaldes ”Indy Car” fandt sted 1909 i Portland, Oregon, med 6 (!) deltagere. I perioden fra 1909 – 1955 blev hovedparten af motorløb i USA organiseret og drevet af AAA (American Automobile Association), den amerikanske udgave af FDM. Betegnelsen IndyCar kom dog først til senere.

Første Indy 500
I 1911 skete en skelsættende begivenhed, idet det første Indy 500 (Indy 500 = Indianapolis 500-mile race) blev kørt på den nyligt opførte oval Indianapolis Motor Speedway (IMS), der med det samme blev en integreret del af det der blev kendt som ”open wheel racing” i USA.  Lige siden har Amerikas mest prestigefyldte formelklasse været nært forbundet med ”The Brickyard” som er banens kælenavn (IMS blev oprindelig anlagt med brosten; en smal stribe af den oprindelige belægning findes stadig på målstregen).

USAC overtager – nyt begreb
I lyset af tragedien på Le Mans året før, overlod AAA i 1956 alle sportsrettigheder til USAC (United States Automobile Club) for at koncentrere sig om privatbilisme. Bag USAC stod Tony Holman, der tilfældigvis også ejede IMS, og således kom til at stå for driften af både IMS og Open Wheel-mesterskabet, der nu gik under betegnelsen ”United States National Championship”. Da hovedbegivenheden uden sammenligning var Indy 500 blev Indy Car Racing det uofficielle navn for den type race i Guds eget Land. Derfra og til betegnelsen IndyCar er der ikke langt, og således opstod navnet vi kender i dag.

Den amerikanske borgerkrig
I begyndelsen af 1970’erne udbrød den første ”borgerkrig” mellem de forskellige interessenter, hvoraf mange mente Tony Holman og USAC var alt for dominerende.
En del teams dannede derfor en udbryderserie under overskriften CART (Championship Auto Racing Teams), men i 1979 blev man enige om at begrave stridsøksen og CART blev indarbejdet i USAC. Der var dog stadig underliggende uenigheder, og i 1994 gik det galt igen. IMS nye ejer og CEO Tony George (sønnesøn af Tony Hulman) dannede et mesterskab under navnet Indy Racing League, der udelukkende blev afviklet på ovalbaner, og hvor kun amerikanske teams og kørere måtte deltage. Hovedløbet var naturligvis Indy 500.

Nød lærer …
Det skulle vise sig at ejerskabet af IMS og dermed Indy 500 var en kombination som intet andet i længden kunne modstå, heller ikke CART, der først genopstod, men siden gik endeligt konkurs i 2003. Endnu en ny organisation under navnet Open-Wheel Racing Series opkøbte resterne af CART og lancerede en ny serie med navnet Champ Car World Series (i 2005 deltog Ronnie Bremer i et antal løb i denne serie, mens Jan Magnussen gjorde det samme i halvfemserne da det stadig hed CART).
Selv i USA var der dog ikke plads til to mesterskaber på højeste niveau. Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde; i 2008 blev de to serier atter lagt sammen og fik det nuværende navn og udseende. Mesterskabet eksisterer stadig nu 15 år senere, men stridighederne har kostet parterne dyrt. Med undtagelse af Indy 500 og et par andre løb (især gadeløbene i Long Beach og St. Petersburg) er IndyCar ikke nogen god forretning, og de altafgørende TV-seertal er stadig langt fra 1980’ernes tal.

Penske overtager
I 2019 overtog USA’s måske største navn gennem tiderne i motorsport, Roger Penske og hans Penske Entertainment Corp., ejerskabet af både IMS og IndyCar, og det har fået mange til at nære fornyet håb om seriens fremtid. Om det vil ske må tiden vise; de første to år af det nye ejerskab var corona-årene 2020 og 2021 hvor det blev et spørgsmål om simpel overlevelse, men den undskyldning findes (heldigvis) ikke mere.
Mange håber Penske vil investere i en tiltrængt modernisering af IndyCar; herunder et nyt chassis til erstatning for de tolv år gamle der anvendes nu. Men man venter stadig…

Mest succes
Den mest vindende kører gennem tiderne i Open Wheel Racing, på tværs af forskellige mesterskaber, er Anthony Joseph (AJ) Foyt med 67 sejre. På andenpladsen finder vi Scott Dixon med 54, og tredjebedst er Mario Andretti med 52.
Fire kørere har vundet Indy 500 fire gange: AJ Foyt, Al Unser Snr, Rick Mears og Helio Castroneves. Sidstnævnte er stadig aktiv.

Foto: Jim West / Alamy Stock Photo