Bastian udbygger føringen i PSC

Uheldig weekend for Vesti
Søndagens hovedløb for Formel 2 på belgiske Spa blev et mareridt for mesterskabsførende Frederik Vesti. På vej til opstilling på grid’en forud for starten mistede Frederik kontrollen over raceren og ramte autoværnet. Han kom altså slet ikke til start, hvor han ellers havde kvalificeret sig P 2.
Typisk for Frederik var der efterfølgende ingen forsøg på bortforklaringer eller undskyldninger; en kombination af kolde dæk, kolde bremser og fedtet bane havde overrasket ham.
Fra pitten kunne han se nærmeste rival Theo Pourchaire overtage føringen i mesterskabet med andenpladsen i løbet.  Den danske PREMA-kører var langt fra den eneste der blev overrasket af den glatte bane. Nr. tre i stillingen, japanske Ayumu Iwasa, udgik ligeledes, og Victor Martins var en hånds bredde fra at lide samme skæbne som Vesti på rekognosceringsomgangen, men undgik autoværnet. Nu sluttede han på podiet; forskellen mellem succes og fiasko er hårfin!

Kommentar: Pourchaire har nu 12 points flere end danskeren med tre runder resterende, men da der er 117 points i alt på spil inden sæsonafslutning i Abu Dhabi i november er intet tabt endnu for Frederik.
MEN, Spa var tredje hovedløb i år Frederik ikke scorer i, og det kan blive kostbart. Den unge dansker er selvfølgelig yderst bevidst om dette (Weekenden bragte dog også positivt nyt; se længere nede).
Vandt gjorde for andet løb i træk australske Jack Doohan, der efter min mening er den virkelige ”dangerman” i forhold til mesterskabet. Efter en sløj start på sæsonen har sønnen af den femdobbelte Road-Racing verdensmester Mick Doohan virkelig fundet melodien, og han er blot 26 points efter Frederik i den samlede stilling, med momentum hans vej.

Bastian Buus øger
Heller ikke denne weekend skulle man snydes for dansk tilstedeværelse på podiet ved et Grand Prix. Porsche-junior Bastian Buus besatte andenpladsen i femte afdeling af Porsche Super Cup, og øgede dermed sin samlede føring i mesterskabet til 13 points inden de sidste tre løb.

Fremgang for Haas
Kevin Magnussen sluttede som # 15 i Belgiens Grand Prix, og selv om det ikke i sig selv er noget specielt var Kevin og Haas langt mere konkurrencedygtige i Belgien end det har været tilfældet længe. I lørdagens sprintrace sluttede Kevin P14.
Der er ingen præmie for at gætte hvem der vandt begge løb i Ardennerne!

Noter
– Dennis Lind og hans britiske medkører vandt Pro/Am klassen, da GT World Challenge afviklede afdeling af klassens Endurance-mesterskab på Nürburgring. Det skete i en Lamborghini fra Barwell Motorsport.
– David Walther blev klassificeret som # 9 i finalen af fjerde og sidste runde af EM i karting (OK). I Academy sluttede Romeo Haag som # 5.
– Det skulle nu være ganske sikkert: Frederik Vesti får sin officielle debut i Formel 1 ved Mexicos Grand Prix. Fredag d. 27. oktober får han ansvaret for den ene Mercedes i første frie træning, og han bliver i givet fald sjette dansker der tager aktivt del i et F1 Grand Prix.

Ugens kommentar

Superlicens i Formel 2?

Behovet for et mere stringent adgangskrav for at deltage i Formel 2 blev atter understreget i Belgien. En ukendt englænder ved navn Joshua Mason dukkede pludselig op hos Charouz-teamet, som erstatning for en anden kører med et tvivlsomt c.v.
Bevares, Mason har sejre i mindre klasser, men derfra til at debutere, uden forudgående test, på den måske mest krævende bane af alle i en racer med 600+ hk (og i regnvejr) er der alligevel et stykke.  
Det viste sig også hurtigt at han havde gabt over mere end han kunne klare. I den frie træning var han knapt tre sekunder fra den hurtigste. Til kvalifikationen spandt han på opvarmningsomgangen og fik ikke sat en tid, men fik lov at starte sprintløbet på dispensation. Her forårsagede han prompte en omstart.
I løbet lykkedes det ham at komme i mål knapt to minutter efter vinderen incl. diverse straffe undervejs, mens han spandt under Safety Car i søndagens hovedløb.
Det er langt fra første gang det er sket. Mange vil med gru huske Allesio Delleda i 2021, eller hvad med Mahaveer Raghunathan året før? Ingen af dem skulle have været i nærheden af en F2-racer, og reglerne bør strammes før der sker en ulykke. Alt hvad man behøver for at deltage i F2 er FIA international Grad B-licens og være fyldt 17 år. Det er ikke særlig svært at opnå:  

“To qualify for an International B – Licence, applicants must have competed satisfactorily in at least 10 national races or international ASN-sanctioned circuit races for cars within the two years prior to application”.
Se mere på https://www.fiaformula2.com/About/40XbkitzxRr5KJTQFaVNm7/faq-f2

Husk, du kan abonnere på Nyhederne via hjemmesiden https://bbn-consult.dk/

Ønsker du ikke at modtage den ugentlige nyhedsservice pr. mail, skriver du blot STOP i svarmail til denne mailadresse.

Kontakt BBN Consult

Med venlig hilsen