Arise, Sir Ron!

For en englænder findes der ikke noget højere end at blive slået til ridder, og fremover tiltales med ”Sir”. Ved årsskiftet skete det for McLarens mangeårige teamchef Ron Dennis (76), der i al beskedenhed er den mest succesrige teamchef i F1-historien.

Ron Dennis

10 kørermesterskaber, 7 konstruktørmesterskaber, 158 løbssejre, 137 pole positions og 410 podiepladser er det blevet til under hans ledelse i perioden 1981 – 2016. Alt sammen i motorsportens kongeklasse F1, og alt sammen for McLaren.

I perioden har han samarbejdet med nogle af sportens største navne gennem tiderne. Ayrton Senna, Alain Prost, Niki Lauda, Mika Häkkinen og Lewis Hamilton har alle vundet et eller flere mesterskaber under Rons ledelse, flere end nogen anden teamchef kan fremvise.

Og det stopper ikke der.  Gerhard Berger, Heiki Kovalainen, David Coulthard, Kimi Raikkonen, Juan-Pablo Montoya, Fernando Alonso, Jenson Button og John Watson har alle vundet et eller flere løb for McLaren i perioden, og det var sidstnævnte der sikrede den første sejr til McLaren efter Dennis havde købt sig ind i teamet i 1981. Det skete da Watson vandt det britiske GP på Silverstone samme år i den første bil hvor monocoque var lavet af kulfiber.

Og nå ja, Dennis gav så også lige debut i F1 til Jan Magnussen (1995) og Kevin Magnussen (2014)!

Selv en ”workaholic” som Dennis kunne ikke have klaret det alene. Han fandt og ansatte nogle af de bedste F1-designere verden har set, begyndende med John Barnard fulgt af Gordon Murray, Steve Nichols, Adrian Newey, og Neil Oatley. Alle nævnte har ført pennen til mesterskabsvindende biler.

For fuldstændighedens skyld skal også med at Dennis i tidens løb har formået at få giganter som Ford, Porsche, Peugeot, Honda og Mercedes til at levere motorer til McLaren. Det var også ham der stod bag bygningen af det futuristiske McLaren Technology Center, der dog blev så dyrt at det var tæt på at koste firmaet livet. Her produceres den dag i dag nogle af verdens bedste sportsvogne.

Ron Dennis nåede toppen ved hårdt arbejde og grænseløs ambition. Det hele startede i 1962 da han fik en tjans som hjælper på værkstedet hos Australieren Jack Brabham. Det var dog først da Dennis skiftede til Cooper-teamet i 1966 han begyndte at komme med ud til løbene som mekaniker, og arbejdede i en periode for den senere verdensmester Jochen Rindt. Senere skiftede han til Brabham og blev førstemekaniker for ”Black Jack” Brabham.

Det helt store skridt kom i 1971 da han sammen med en anden ambitiøs mekaniker, Neil Trundle, startede F2-teamet Rondel. De to satte en ny standard for klargøring af biler og præsentation af et team, og det blev hurtigt bemærket helt op i F1. Det gik godt indtil verdensøkonomien kollapsede i 1974 som følge af oliekrisen, og Rondel gik under.

Det kunne sagtens have været sidste gang verden hørte om Ron Dennis, men heldet var med ham i form af cigaretgiganten Philip Morris. De hyrede Dennis til at brande mærket Marlboro udenfor USA via motorsport, og det skete under navnet Project 1, der blev til Project 2, Project 3 og til sidst Project 4. Det var med sidstnævnte Dennis købte sig ind i McLaren i 1981, og resten er, som man siger, historie.

Ingen roser uden torne; Ron Dennis indrømmer åbent han ikke er nem at arbejde sammen med, og rejsen med McLaren sluttede efter 2017 da hans to medejere hos McLaren skubbede ham ud; delvis som følge af fiaskoen med Honda-motorer i 2015-17.
Mange kunne ikke leve med Dennis’ nærmest paranoide holdning til dem, og forlod McLaren i utide. Jan Magnussen har selv fortalt i podcast at det han frygtede allermest i sin tid som junior i teamet var at blive kaldt til møde med chefen.
Siden 2017 har der dog været stille omkring Dennis indtil han som skrevet fik sit Knighthood ved årsskiftet.

Ron Dennis er ikke det første motorsportskoryfæ der kan smykke sig med ”Sir” foran sit navn. Det samme er tidligere overgået kørerne Stirling Moss, Jack Brabham, Jackie Stewart og Lewis Hamilton, mens Frank Williams og Patrick Head også står på listen.

Herfra skal blot lyde en tak for oplevelserne, Sir Ron!

.

Foto: Alamy Stock