WEC midtvejs

Efter Le Mans har WEC nået halvvejsmærket for sæson 2024. I det måske stærkeste felt nogensinde i langdistance-racing er en del uændret i forhold til sidste år, men der er så sandelig også meget der ikke er. I 2023 genvandt Toyota forholdsvis nemt VM. Kun Ferrari kunne lejlighedsvis byde japanerne op til dans, mens andre, især Porsche, så ud til at underpræstere ganske meget.

Men sådan er det ikke længere, nu udkæmpes titelkampen mellem tre jævnbyrdige parter. Toyota, Ferrari og Porsche har alle vundet løb i år, og sidstnævnte er i spidsen for VM. Dette indikerer at Ferrari, og især Porsche, har forbedret sig markant. Også Cadillac er sædvanligvis at finde med i kampen om podieplaceringer.

Men hvordan kan det lade sig gøre med et særdeles restriktivt teknisk reglement, der i modsætning til Formel 1 ikke tillader løbende ”upgrades”? Svaret skal primært findes i et enkelt ord: software. Mens det ikke er tilladt uden videre at introducere ny, må man finpudse det homologerede elektronik, og det er det der er sket hos Porsche.

Selve model 963 er i princippet uændret fra 23’, men takket være optimering af bilens motorstyring etc. er bilen nu ofte den hurtigste i feltet, og har vundet to af de fire kørte løb. En anden faktor er det berømte ”sorte guld”. Både Ferrari, Porsche og Cadillac har nu et års erfaring i Hypercar, og derfor også en væsentlig større forståelse af dækkene.

Hvert team har fem ”Jokere” der kan anvendes til forbedringer indenfor en bils homologerings-periode, men indtil videre er det kun Peugeot og senest Ferrari der har gjort brug af en sådan, der i øvrigt skal godkendes på forhånd af FIA. Men de øvrige biler i Hypercar forventes at tage deres jokere i brug i de kommende år.

Endelig indfører FIA til andet halvår et nyt system til beregning af Balance of Performance (BoP); et såkaldt ”to-trins BoP”. Tiden må vise om det ændrer på styrkeforholdet.

Hvordan ser det så ud inden anden halvdel af mesterskabet?

Biler bygget til det originale Hypercar-reglement (LMH – 4WD):

Toyota
En afgørende faktor der gav VM i 2023 var Toyotas lave dækforbrug, især på andet stint. Her kunne konkurrenterne ikke være med. Ellers er model GR010 stort set uændret, og ser ud til at have nået enden af sit udviklingspotentiale. Man har også mistet den mangeårige tekniske chef Pascal Vasselon.

Ferrari
Italienerne har nu fået en bedre forståelse af den smukke 499 P, især hvad angår dækslitage. Viste på Le Mans at man nu er fuldt på højde med konkurrenterne hvad angår kørernes racecraft og strategien fra pitten; sidstnævnte kostede sejren på Imola. Anvender første Joker-opdatering i Brasilien.

Peugeot
Franskmændene introducerede på Imola den første Hypercar med væsentlig opgradering vha. en Joker. Model 9X8 2024, nu med bagvinge og traditionel aerodynamik, har dog langt fra været det kvantespring man havde håbet, og Le Mans var en katastrofe.

Isotta Fraschini
Klassens ”grimme ælling” ingen rigtig ved hvad man skal mene om. Bygget af særdeles kompetente Michelotto Engineering med en god HWA-motor, men kørt af ukendte kørere og drevet af et LMP2-outfit. Har dog indtil nu vist sig driftssikker, men farten mangler totalt.

Biler bygget til LMDH-reglementet (baseret på LMP2-chassiser, 2WD standard hybridsys.):

Porsche
Uden at gøre brug af Joker er Porsche klart det team der har gjort de største fremskridt hen over vinteren, af grunde nævnt ovenfor. Samtidig drager man stor nytte af input fra kundeteams JOTA og Proton. Beviser at biler bygget som LMDH kan bide skeer med biler bygget efter LMH -reglement.

Cadillac
Amerikanerne lider af kun at have en enkelt V-Series.R tilmeldt løbene i WEC (med undtagelse af Le Mans), og har derfor ikke den samme mængde data at arbejde med. Sædvanligvis med helt fremme indtil løbets slutfase, hvor man dog desværre ofte løber tør for friske dæk.  

Lamborghini
Den nyeste dreng i klassen. Lambo’ har aldrig tidligere været involveret i prototype-race, og har alt at lære. I tilgift har man som det eneste LMDH-hold valgt at anvende chassis fra Ligier, der ikke just satte verden i brand i LMP2. Model SC 63 har dog ind i mellem vist god fart, men indlæringskurven er stejl.

Alpine
Også i År 1 i Hypercar med A424, men i modsætning til Lamborghini har man deltaget flere år både i LMP2 og LMP1, primært i samarbejde med Signatech. Motoren er også en kendt størrelse; en langdistance-version af den Mecachrome der anvendes i både F3 og F2. Viste god fart på Le Mans.

BMW
Ny i WEC, men deltog 2023 i USA med M Hybrid. Det belgiske superteam WRT står for driften, og alene af den grund har resultaterne indtil nu været en smule skuffende; mere var forventet. Men det er blot et spørgsmål om tid, så blander BMW sig i topstriden; tegnene er der.