Så tæt på!

Foto: Malthe Jakobsen

0,6 sek. er ikke meget, men det var hvad der forhindrede Malthe Jakobsen og hans hold i at vinde et klassemesterskab i European Le Mans Series.
Allerede på fredag er Formel 1 i aktion igen, og denne gang er det med debut til en ung dansker. Det bliver sindssygt spændende!

Spændende afslutning på ELMS
Afgørelsen på European Le Mans Series (ELMS) skulle findes i weekendens ”double-header” på Grand Prix-banen i Portimao på Algarvekysten i Portugal. Fra et dansk synspunkt samlede interessen sig hurtigt om mesterskabet i LMP2 Pro/Am, hvor Malthe Jakobsen anførte sit hold fra COOL-Racing i en sensationel slutspurt. En sejr fredag og andenplads søndag var desværre lige præcis ikke nok til en samlet sejr, men den unge Thybo imponerede endnu engang alle eksperter stort (se mere nedenfor).
De øvrige danske deltagere havde skiftende held i de to løb.

Kommentar:
Stjernefrøet fra Thy
Thy har mange fine kvaliteter, og har nu også fostret et af dansk motorsports største håb for fremtiden. I årets Le Mans blev Malthe Jakobsen med sine 19 år hidtil yngste dansker i det berømte løb, og sluttede på podiet i sin klasse. Selv om det i sig selv er flot er det kun toppen af isbjerget. Malthe har i sin relativt korte internationale karriere braget igennem på en måde sjældent set, og er nu de facto teamleder for sit team COOL Racing i LMP2. Tidligere på året blev han tilknyttet Peugeots Hypercar projekt som juniorkører og teamkollega til bl.a. Mikkel Jensen.
Som de fleste racerkørere på topplan startede karrieren i Gokart, nærmere betegnet på nærliggende Thy Karting Center. Et juniormesterskab fulgte i 2017, men så snart dåbsattesten tillod det skete skiftet til Formel 4, hvor det blev til et dansk mesterskab i 2019 (11 sejre).
I 2020 søgte han udenlands til nye og større udfordringer. Det stod snart klart at Malthe besidder noget helt særligt, da han i 2022 blev ELMS-mester i LMP3 efter at have sat pole position i samtlige seriens afdelinger. Det har ingen anden præsteret, og for lige at gøre listen færdig indeholder c.v.’ et også en LMP3-klassesejr i 12-timers løbet på Sebring. En stor fremtid venter.

Vesti får debut i Mexico
Så oprinder den med spænding ventede dag hvor Frederik Vesti officielt får debut i Formel 1. Det drejer sig i første omgang selvfølgelig ”kun” om deltagelse i første frie træning fredag, men da det er en del af en Grand Prix – weekend er det helt i orden at omtale det som deltagelse. Læs mere nedenfor.

Ugens special

Historieskrivning

Når Frederik Vesti fredag d. 27. oktober kl. 20.30 dansk tid ruller ud på Mexicos Citys Autodromo Hermanos Rodriguez i George Russells Mercedes W14 træder han ind i en eksklusiv klub.

Han bliver den blot sjette dansker til at deltage i den officielle del af et F1 Grand Prix, efter Tom Belsø, Jac Nellemann, Jan Magnussen, Nicolas Kiesa og Kevin Magnussen. Selv om det i første omgang kun gælder FP1 er der alligevel tale om et kæmpeskridt for den 22-årige dansker.

Deltagelse er det blå stempel fra de ottedobbelte verdensmestre Mercedes Grand Prix, der ikke lader hvem som helst komme bag rattet i en af deres biler. Frederik ligger som bekendt på andenpladsen i årets F2-mesterskab med en runde tilbage, og har i år foreløbig scoret fem sejre; flere en nogen anden.

27. oktober er derfor det foreløbige højdepunkt i en karriere, der kan bruges som skoleeksempel på den kompromisløse indsats der skal leveres for at nå toppen. Baglandet har investeret ALT i karrieren hidtil, frem for alt for at sikre den nødvendige økonomi. Det gælder familien, det gælder sponsorer og det gælder investorer.

Jeg tøver samtidig ikke med at kalde Frederik Vesti den måske mest seriøse og målrettede idrætsudøver i Danmark. Fuld respekt skal også gå til Dorte Riis Madsen, der nu for anden gang har bragt en ung dansker til tærsklen af det forjættede land, Formel 1. Ingen andre har præsteret noget der bare ligner.

Banen i Mexico City byder på ny og anderledes udfordringer end Frederik er vant til. Med sin beliggenhed mere end 2000 m. over havets overflade stilles særligt hårde krav til kørernes fysik; den tynde luft betyder mindre downforce og biler der ”slider” mere.

Men alt det har Frederik Vesti helt sikkert forberedt sig grundigt på, så for alle andre er det bare at læne sig tilbage foran tv og nyde begivenheden. Good luck, Frederik!

Kontakt BBN Consult

Med venlig hilsen